sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Road trip Day 3

Galway - Cliffs of Moher - Limerick - Dublin

Sunnuntaina ohjelmassa oli nähdä yksi Irlannin kuuluisimmista nähtävyyksistä Cliffs of Moher. Matkaan lähdettiin aamulla puoli yhdeksän aikaan Galwaysta, ehkä hieman väsyneinä edellis illan Never have I ever - pelin jäljiltä. Aamupala lähdettiin tuttuun tapaan noutamaan lähimmästä tescosta ja matkaan tarttuikin perus mehu, croissant ja bansku, sekä suklaata matka evääksi. Reitiksi valitsimme "pikkuteitä" jotka menivät lähellä rantaa ja läpi pienien kylien ja upeiden niittyjen. Sää oli sunnuntaina vaihteleva ja hyvin Irlantilainen, kuten kuvistakin näkyy. Yhtenä hetkenä oli upea auringonpaiste ja seuraavana hetkenä saimme niskaamme kunnon sadekuuron! Tästä syystä sunnuntaina tuli bongattua varmaankin kuusi sateenkaarta joista kaksi oli tupla sateenkaaria. Iphonekin arvosti vähäistä aurinkoa ja sunnuntain kuvat ovatkin omia lemppareitani matkalta :)

Pysähdyimme matkan varrella paljon enemmän kuin aiempina päivinä, mikä varmasti oli niin sään kuin ihanien maisemien ansiota. Alla olevaan pikkukylään pysähdyttiin huoltsikalle tankkailemaan autot ja napsimaan muutamia kuvia. Irlannissa on ihan mielettömän paljon kirkkoja ja jokainen niistä tuntuu olevan toistaan upeampia.

Carlos feat Faster Faster

Cliffs of Moher

Ihan ehdoton must see paikka Irlannissa! Lippu oli opiskelijalta 4e ja vieressä oli iso parkkipaikka johon auton sai jätettyä. Myöskin bussiparkki löytyi, joten varmasti niilläkin sinne pääsee jos ei itse tahdo ajella. Vietettiin paikan päällä varmaan pari tuntia kuvaillen ja kävellen kalliolla. Lähdimme portaita oikealle ja jatkettiin tornista oikella polkua pitkin ja löydettiinkin ihan mielettömiä kuvauspaikkoja ja maisemia. Yhdelle kielekkeistä oli aivan järkyttävä tuuli joka tuntui vain tempaavan mukaansa ja vähän oli pelko, että kohta sitä lentää alas kielekkeeltä, mutta onneksi kaikki pysyivät tallessa ;) Tuuleen kun pystyi nojaamaan eikä siltikään kaatunut, etenkin pojista tämä oli hauskin juttu ikinä! Osuttiin kallioille aurinkoiseen aikaan ja juuri kun oltiin kävelemässä takaisin "turistikeskukseen" ja autoille alkoi tihuttamaan ja päästessämme turistikeskuskeen alkoi mieletön kaatosade. Ensimmäisen tauon tullessa sateeseen lähdettiinkin juoksmaan autoille ja säilyimmekin lähes kuivina!

Limerick

Limerick oli alun perin matkallamme, mutta monet jo siellä käyneet ystävämme totesivat sen olevan melko mitäänsanomaton muihin paikkoihin verraten, joten päätimme jättää sen pois. Kuitenkin kun kallioilta lähdettiin oli meillä vielä hyvin aikaa kierrellä, joten päätettiin ajaa vielä kyseisen kaupungin kautta ja käydä siellä syömässä. Googlesta löytyi meille seefood ravintola, joka sijaitsi joen varrella. Paikka oli hinta-laatu suhteeltaan hyvä ja ruoka oli todella hyvää, eikä kukaan saanut annoskateuta, vaikka eri annokset löytyikin melkein kaikkien lautasilta. Limerickissa emme kuitenkaan kovin kauan aikaa viettäneet, joten kuva saldo jäi vähäiseksi. Kaupunki kuitenkin oli ehdottomasti ehkä nykyaikaisimmin rakennettu ja jotenkin hieman teollisuus kaupungin oloinen, ei niin söpö ja tunnelmallinen kuin muut vierailemamme paikat.

Lake somewhere on the way

Viimeinen kuva reissusta ja viimeinen pysähdyspaikka huoltsikoita lukuunottamatta oli kaunis järvi matkamme varrella. Hämärä ja iphone sopivat hyvin yhteen kuten kuvasta näkee, mutta paikka oli viihtyisä ja hyvä lopetus onnistuneelle matkalle. Takaisin Dubliniin ajelimme pikkuteitä maisemia ihaillen, sillä totesimme motarin olevan liian tylsä vaihtoehto matkan tekoon. Reittimme syntyivät koko reissun ajan siis suht lennosta kartta appsien avulla, silti eksyimme vain muutaman kerran :D Kotona taisin olla puoli yhdentoista aikaa sunnuntaina. Viikonlopusta jäi käteen kasa upeita muistoja, ihania kuvia ja uusia ystäviä. Ehdottomasti joskus tulevaisuudessa haluan tehdä samantapaisen road tripin paremmalla ajalla kesällä, jos joku siis Irlantiin matkustaa suosittelen vuokraamaan auton ja ajelemaan ympäriinsä. Kuskien mukaan väärällä puolella ajamiseen oppii nopeasti, ongema on enemmänkin vasemmalla kädelä vaihteiden vaihtaminen :D

Road trip trivia
- Kartturina toimi Michael, joka eksytti meidät 2km matkalla huoltsikalta auton
palautukseen neljästi, muuten emme matkalla tainneet eksyä kuin kerran.
- Carlos ajoi siis edellä ja Faster Faster seurasi kiltisti jopa vääriin suuntiin
- Kaikki ravintolamme olivat nappivalintoja, google <3
- Alustavasta matkasuunnitelmasta piti suurin osa kohteista,
mutta päivät ja ajat muuttuivat melko lailla kokonaan
- Matkan aikana varmaan kymmenen biisin sanat
sopivat juuri siihen hetkeen kun ne soivat
- Autoleikit on paljon hauskempia englanniksi
- Rule number ten: Sharing is caring

PS. Vanhoista biiseistä saa parhaat karaoke biisit autoon. Fool's Garden - Lemon tree